terug naar index
Van Rijckeghem, Jean-Claude

(Gent, 01.12.1963 - ) 

Auteur van jeugdverhalen en -romans die hij samen met Pat van Beirs schreef. Van Rijckeghem is licentiaat vertaler en werkte als copywriter voor FilmNet in Brussel. Vanaf 1989 verzorgde hij als pers- en promotieverantwoordelijke (bij MPG en Independent Films) de bioscoopreleases van meer dan vijftig films, waaronder veel Belgische producties. Naast reportages voor de VRT en journalistiek werk schreef hij ook het scenario voor de documentaire Helden van papier, een geschiedenis van het Belgische stripverhaal.
In 1994 richtte hij samen met regisseur Dany Deprez de filmproductiefirma A Private View op. Met hem schreef hij de speelfilms Oktobernacht (1996) en De bal (1998). Sinds 1998 vormt hij een schrijversteam met Chris Craps. Samen schreven ze het scenario van Crusade in jeans, naar de roman Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman, en van Science fiction (2002, later bewerkt tot roman door de Gentse auteur Stefaan Van Laere).
Van Rijckeghem is ook producent van zijn films. In 2005 realiseerde  hij de speelfilm Verlengd Weekend naar een scenario van Pierre de Clercq. Samen met Pat van Beirs vertaalde hij de bijzonder geestige stemmen voor de animatiefilm Chicken run in de meest uiteenlopende Vlaamse streekdialecten.
Daarna schreven ze samen twee avonturenverhalen (Duivelsoog in 2001 en De zevende sluier in 2003), en een historische roman (Jonkvrouw in 2005), die alle geheel of gedeeltelijk in Gent gesitueerd zijn. Jonkvrouw werd bekroond met de Thea Beckmanprijs voor de beste historische jeugdroman en met de Boekenleeuw 2006, de Vlaamse prijs voor het beste kinder- of jeugdboek van het voorbije jaar, uitgereikt n.a.v. de jaarlijkse Jeugdboekenweek. 
 

J.-C. van Rijckeghem en Gent 

Van Rijckeghem is een geboren Gentenaar. Als kind woonde hij achtereenvolgens in de De Pintelaan, in de Galglaan (1964), aan de Sint-Kwintensberg (1965), in de Rozemarijnstraat (1966), in de Opvoedingstraat (1966-1970) en aan het E3-plein in Ledeberg  (1970-1987). In 1987 trok hij naar de Gentse Fritz de Beulestraat, in 1990 naar de Halewijnkouter. In 1994 vestigde hij zich in de Zeugsteeg (Patershol, in de schaduw van het Gravensteen).
Hij liep school aan het toenmalige Sint-Gregoriuscollege en vervolgens aan de Provinciale Hogeschool voor Vertalers en Tolken waar hij afstudeerde als licentiaat vertaler.
Zijn productiehuis A Private View is gevestigd in het zogenaamd Klein Begijnhof in de Lange Violettenstraat.  

Gentse werken 

Van Rijckeghem debuteerde als jeugdauteur met Tante Dingdong, in de reeks Vlaamse filmpjes. Het is een verhaal over Sarah en haar neefje. Zij komen op het spoor van de geheime liefde van hun gestorven oudtante die een klokkenwinkeltje had in de schaduw van de Gentse Sint-Niklaaskerk. 

Samen met Pat van Beirs schreef hij twee “Gentse” griezelverhalen (Duivelsoog, 2001 en De zevende sluier, 2003) en een historische roman (Jonkvrouw, 2005). 

De griezelverhalen zijn beide geschreven in de stijl van John Flanders en Anthony Horowitz, geliefkoosde auteurs van Van Beirs en Van Rijckeghem. In beide staat de veertienjarige Spijker centraal, een onzekere, kwetsbare jongen uit de Gentse arbeidersbuurt de Muide, die liefst met rust gelaten wordt, maar die zich telkens laat meeslepen in gevaarlijke avonturen in het geheimzinnige Gent. De Spijker-reeks staat garant voor het betere avonturenverhaal. ‘We willen de lezer hetzelfde sfeervolle en avontuurlijke gevoel geven als wij destijds hadden bij het lezen van John Flanders’, aldus de auteurs. 

In Duivelsoog vindt Spijker de Gentse ridder Gerard den Duivel op zijn weg: dokwerker Fredje en universiteitsassistent geschiedenis Hans nemen hem, Spijker, mee als hulpje om een diamant te roven uit het graf van Gerard den Duivel. Maar alles loopt anders dan gepland… 

In De zevende sluier voert amateur-archeoloog Jean de Kremer (een hommage aan Jean Ray / John Flanders) diezelfde Spijker mee, van Gent over Frans-Vlaanderen naar Oxford en de Canarische eilanden, op zoek naar het levenselixir.  

Hun gezamenlijke historische roman Jonkvrouw werd in 2005 bekroond met de Thea Beckmanprijs voor de beste historische jeugdroman van 2004-2005. De jury noemde het boek ‘een geestige, wervelende schelmenroman, met vaart en merkbaar plezier geschreven’. Jonkvrouw won ook de Boekenleeuw 2006, als 'toonbeeld van wat een historische roman moet zijn en zo vaak niet is: een spannend verhaal dat met vakmanschap wordt verteld, in een geloofwaardig historisch kader, dat de plot niet verplettert maar ondersteunt, en met levensechte personages.'
In Jonkvrouw staat de jonge Margaretha van Male centraal (1350?-1405), dochter en enige erfgenaam van Lodewijk, graaf van Vlaanderen. Margaretha groeit op als een halve jongen die alles doet wat een jonkvrouw niet betaamt: kattenkwaad uithalen, paardrijden als de mannen, schermen en zich verzetten tegen het gearrangeerde huwelijk met een Engelse edelman. Jonkvrouw geeft levendige beschrijvingen van het Vlaanderen in de woelige 14de eeuw. Gent en het Gravensteen, één van de burchten van Margaretha’s vader, zijn het toneel van o.a. steekspelen, feestmaaltijden en het uitbreken van de pest. In 2007 werd hen voor dit boek de Gentse prijs De Kleine Cervantes toegekend.

Het scenario Aanrijding in Moscou dat hij samen met Van Beirs schreef, werd verfilmd door Christophe van Rompaey. De film brengt een ode aan de Gentse deelgemeente Ledeberg, het Gentse taalgebruik en de sfeer van de stad. Hij speelt zich vooral af aan het E3-plein.

[Myriam Verreycken]

Over J-C. van Rijckeghem: