Annelies Verbeke wint Opzij Literatuurprijs

Verbekes roman Dertig dagen werd in 2015 al bekroond met de F.Bordewijkprijs en de NRC Boekenprijs. Nu ontving de Gentse auteur ook de prijs voor de beste Nederlandstalige roman van een vrouwelijke schrijfster, genoemd naar het feministisch blad Opzij. Aan de prijs is een geldbedrag van 5.000 euro verbonden. 

Dertig dagen gaat over de Senegalese klusjesman Alphonse die met zijn geliefde Kat is verhuisd naar de Westhoek. De rustdie hij uitstraalt maakt dat mensen zich voor hem openstellen en zijn adviezen waarderen. Maar Alphonse voelt zich opgeëist en wil geen goeroe zijn. Volgens de jury schreef Verbeke met haar urgente roman “over de belangrijkste politieke en ethische dilemma’s van deze tijd”. De jury bestond uit Jacqueline Bel (Vrije Universiteit Amsterdam), Elsbeth Etty (recensent NRC Handelsblad), Lies Schut (recensent De Telegraaf) en Femke van Wiggen (Opzij). Verbeke liet o.a. Kim van Kooten en Connie Palmen achter zich. Vorig jaar werd de Opzij Literatuurprijs uitgereikt aan Niña Weijers voor haar debuutroman De consequenties. 

Annelies Verbeke (Dendermonde, 1976) studeerde Germaanse filologie aan de Universiteit Gent en scenarioschrijven aan het RITSC in Brussel en het Mediterranean Film Institute in Griekenland. Haar scenario ‘Dogdreaming’ haalde de European Pitch Point 2003-selectie op het Berlijnse Filmfestival.
Ze debuteerde officieel in 2003 met de internationale bestseller Slaap!, uitgegeven in 22 landen en bekroond met o.m. de Vlaamse Debuutprijs. Daarna verschenen Reus (2006), Groener gras (2007, verhalen), Vissen redden (2010, Prijs Letterkunde van de Provincie Oost-Vlaanderen) en Wakker (2011), een reeks nachtportretten met foto’s van Charlie De Keersmaecker, eerder gepubliceerd in het tijdschrift Goedele, en de verhalenbundel Veronderstellingen (2012). In 2013 verscheen nog de berijmde novelle Tirol inferno in samenwerking met de herhaaldelijk bekroonde illustrator Klaas Verplancke. Voor het Vlaams-Nederlands Huis deBuren en het STAM (Stadsmuseum Gent) werkte ze in 2015 mee aan het Gent Citybooksproject.

Ze schrijft naast romans en korte verhalen ook filmscenario’s (Swooni,
van Kaat Beels), columns voor NRC Handelsblad, theaterteksten (o.m. voor TgSTAN, SkaGeN en Wunderbaum) en is actief voor audiofilms en literaire muziektournees. Essays verschenen in de Vlaamse kranten De Standaard en De Morgen. Met Sanneke van Hassel stelde ze in 2012 de bloemlezing Naar de stad samen, waarin 40 internationale, 21ste eeuwse korte verhalen zijn opgenomen. Recente verhalen van Verbeke zijn gepubliceerd in Verhalen voor het sterven gaan (2014) van Marc Cosyns en Neuzen in de kapellekensbaan (2013), bijdragen geïnspireerd door de roman De Kapellekensbaan van Louis Paul Boon.
Verbeke was ook een graag geziene gaste op het Crossing Border Festival, De Nachten en Saint Amour. In 2009 tourde ze met Te Gek Voor Woorden, een literaire tournee over psychiatrie en de twee jaar daarop met de muzikaal-literaire voorstelling 'About Intimacy' met Venus in Flames.


 


Meer info over de Opzij Literatuurprijs: https://www.opzij.nl

Meer info over Annelies Verbeke en haar werk op http://www.anneliesverbeke.com/ en
http://schrijversgewijs.be/