… vrees voor 't zelfbehoud? O neen, neen, van wat belang is thans desnoods een menschenleven min of meer. Doch... al die arme jongens prijs gegeven aan verminking en aan dood!

Virginie Loveling (1914)

Terug naar index

PELICANO

(Aalst, 06.06.1955 - ) (Pseudoniem van Leon Vercruyssen)

Sociaal assistent, actief in de arbeiders- en milieubeweging én dichter. Hij koos zijn pseudoniem als verwijzing naar de pelikaan, het zinnebeeld van de zelfopofferende liefde. Als dissident filosoof en geëngageerd schrijver is hij autodidact.
Hij debuteerde in 1989 met Onbekend is onbemind, poëtische herinneringen aan reizen en zwerven. Drie jaar later verscheen Houtsprokkels en glimwormen, een bundel aforistische gedachten die hij al sinds zijn tienerjaren noteerde onder invloed van zijn grote voorbeelden Rabindranath Tagore, Antoine de Saint-Exupéry en Alexander Solzjenitzyn. Een vervolg hierop, Rivierstenen, verscheen in 2002.

Pelicano en Gent

Vercruyssen voelde zich snel “aan Gent verknocht”: hij woont er al enkele decennia: vanaf 1967 in de Patijntjesstraat en vervolgens in de Gelukstraat (1978-), de Hofstraat (1980-) en opnieuw in de Patijntjesstraat (2000-).

Aan de Gentse muziekacademie volgde hij lessen voordrachtkunst en toneel, die hij in praktijk bracht als performer in Kom dichter, dichter (1989) en Tussen engagement en romantiek (1992).
Hij was lid van de Vereniging van Katholieke Oost-Vlaamse Schrijvers en van de Werkgroep Literatuur aan de Vrije Akademie Gent.
Publiceren deed hij vooral in niet-literaire bladen. In zijn dichtbundel Onbekend is onbemind beschrijft hij enkele locaties in de oude Gentse binnenstad (zoals de Lievekaai) en de industriële haven, en vergelijkt hij de sfeer met Latijns-Amerika.
Zijn bekendste werk is Geef mij Gent : tournee generale langs eeuwenoude cafés vandaag (1994), geïllustreerd door Antoine Meiresonne. Dit zakboekje voert in verzen langs twintig roemruchte drankgelegenheden, van het 12de eeuwse Jan Borluut-huis aan de Korenmarkt, de middeleeuwse herbergen ‘t Gouden mandeke (Pensmarkt) en het Galgenhuisje (Groentenmarkt), tot hedendaagse bakens in het Gentse nachtleven zoals ’t Damberd (Korenmarkt).
De gedichten refereren zowel aan bierdromen als aan de geschiedenis van Gent en aan Gentse legendes. Het buitenbeentje in deze literaire kroegentocht is De Borse van Amsterdam, de eeuwenoude pleisterplaats in Aalst, waar de Gentse diligence naar Brussel halt hield. Ze vertrok in Klein Turkije, nabij de Gentse Korenmarkt, aan de herberg De rode hoed.

[Jean-Paul den Haerynck]

Over Pelicano:

• S.L.L.: Blijft onbekend onbemind?, in: Het Volk, 20.08.1990
• Hans Seminck: Wandeling langs oudste cafés, in: Het Laatste Nieuws, 13.04.1994