een plein in de stad waar de liefde je loutert, / een liefde die geen blad voor de mond neemt, / een mond die zich aanbiedt, een kus op de Kouter.

Lut de Block (2002)

Terug naar index

FAULKS, SEBASTIAN

(Newbury/Berkshire, 20.04.1953 - )

Engels auteur, journalist en recensent, groeide op in Berkshire (Groot-Brittannië). Hij kreeg een opleiding aan Wellington College en Cambridge University, was leraar Engels en Frans, journalist bij de Daily Telegraph, BBC Radio-medewerker, columnist bij The Guardian en een tijd lang uitgever van The Independent. Sinds 1991 is hij fulltime auteur in Londen. Hij schreef en presenteerde in 1999 de televisieserie “Churchill’s secret army” op Channel 4.

Faulks debuteerde in 1984 met A Trick of Light. Hij werd vooral bekend met de roman-trilogie over de Eerste Wereldoorlog en de Franse slagvelden: The Girl at the Lion d’Or (1989), Birdsong (1993, Ndl. Het lied van de loopgraven) en A Fool’s Alphabet (1992). Birdsong, dat een levendig beeld tekent van de vooravond van de Slag aan de Somme, behoort tot Faulks’ beste en populairste romans.
Later verschenen Charlotte Gray (1998, verfilmd), On Green Dolphin Street (2001, Ndl. De tijd van haar leven) , en de bestseller Human traces (2005), een roman over de ontwikkeling van de psychiatrie in de 19de eeuw. Centraal thema in Faulks’ werk is het verhaal van gewone mensen in de maalstroom van de grote geschiedenis. In 2006 verscheen nog Pastiche, een verzameling parodieën, en in 2007 Engleby, het spannende portret van een jonge outsider. Faulks stond in 2008 sterk in de belangstelling als auteur van de nieuwe James Bond-roman Devil may care. In hetzelfde jaar werd hij verkozen tot Author of the Year.

Sebastian Faulks en Gent

Hoofdstuk 7 van A fool’s Alphabet, waarin Faulks experimenteerde met afgebroken en met elkaar verweven verhaallijnen, speelt volledig in Gent. Het boek probeert in 26 hoofdstukken, in alfabetische volgorde op locatie, maar allesbehalve chronologisch, het leven van de (fictieve) Engels-Italiaanse fotograaf Pietro Russell te doorgronden. Een kwarteeuw na zijn geboorte in Italië verkeert die in een identiteitscrisis. Het sensitieve verhaal reikt van Pietro’s vader, jong soldaat voor de gealliëerden in Anzio, tot Pietro’s terugkeer naar Yarmouth in 1991, terwijl ook alle steden uit zijn verleden daartussen in beeld komen. Op intelligente wijze speelt Faulks met de arbitraire betekenis van feiten en plaatsen in een mensenleven.
Het hoofdstuk “Ghent” verhaalt hoe Pietro een relatie begint met de Engelse Hannah, die een Antwerpse moeder heeft en in Gent haar zieke oom verzorgt. Vooral de culinaire hoogstandjes en de Frans-Vlaamse dubbelcultuur worden onderstreept.

[Jean-Paul den Haerynck]

Over S. Faulks:

  • Faulks, Sebastian, in: Neil Schlager en Josh Lauer: Contemporary novelists (2001), p. 311-312
  • Marnix Verplancke: In de antichambre van de dood, in: De Morgen, 23 januari 2002. Interview met Sebastian Faulks
  • Internet: http://www.sebastianfaulks.com