En is het niet aan het oude ras van trotse burgers, aan de verbeten, bijna religieuze arbeidslust (...), dat de stad die morele, intellectuele en fysieke kracht dankt.

Giuseppe Ungaretti (1933)

Terug naar index

GRANT, HELEN

(Westminster, Verenigd Koninkrijk, 1964 - )

Helen Grant is een Engelse schrijfster van jongerenromans. In haar boek Demons of Ghent uit 2014 beschrijft ze een horrorverhaal dat zich afspeelt in Gent met een bijzondere rol voor het Lam Gods. Het boek is het tweede deel van de trilogie Forbidden Spaces die zich volledig afspeelt in België.

Grant studeerde klassieke filologie te Oxford, werkte een tiental jaar in de marketing en reisde veel. Ze debuteerde in 2009 met The vanishing of Katherina Linden, gebaseerd op een 300 jaar oude legende van de Duitse stad Bad Münstereifel waar ze verbleef. Haar tweede boek, The glass demon, gaat over een dysfunctionele familie, bijgekleurd met geschiedenis en horror. Voor deze Young Adult thrillers kreeg ze in 2011 de Alex Award.

De hoofdpersonages in haar boeken zijn avontuurlijke tieners die nog geen verantwoordelijkheden hebben, ontsnappen aan hun ouders en op avontuur trekken.
Later in haar carrière schrijft ze gothic verhalen rond een centraal, historisch mysterie, rond oude gebouwen en gruwelijke sterfgevallen.
Momenteel leeft ze in Schotland met haar familie.

Helen Grant en Gent

Ook Demons of Ghent vertelt over een jeugdige tiener Veerle, die na de traumatische dood van haar moeder (in Silent Saturday, deel 1 van de trilogie) in Gent terechtkomt bij een vader waar ze geen band mee heeft, en diens nieuwe zwangere vriendin die haar alleen maar tolereert. Ze hoort al snel over de demonen die over de daken van Gent lopen en maakt kennis met een nieuwe vriend Bram die haar passie in muurklimmen deelt, maar dat doet op de Gentse daken. Aldus komen ze op een nacht in het Gravensteen terecht. Tegelijkertijd vallen er mysterieuze doden in Gent, waarbij in het verhaal een oude man en het Lam Gods verschijnen. Als ook Veerles oude vriend Kris in Gent opduikt met de vraag om het meisje Hommel te helpen beschermen, wordt Veerle heen en weer geslingerd tussen oude en nieuwe relaties, tussen het afwerken van de schooltijd en de huisarresten van haar vader. Demons of Ghent eindigt met een zinderende finale.

Het verhaal speelt zich hoofdzakelijk af in de Gentse kuip, naast de drie torens, het Gravensteen en het Geraard de Duivelsteen, maar er komen ook nog andere straten en steegjes van Gent in voor. Enkele Nederlandstalige krachttermen verlevendigen daardoor ook de tekst en de historische en toeristische sfeer van de stad Gent is goed weergegeven. The Daily Mail loofde het boek: “Dark, atmospheric writing . . . brilliantly controlled tension”.

[Herbert de Vleeschouwer]

Over Helen Grant: